arrow_drop_up arrow_drop_down
23 May 2019 

Fraude op sociale media met BN'ers - miljoenen schade

Steeds vaker vindt BN’ers-fraude op sociale media plaats. De nieuwste trend is het misbruiken van naam en foto van BN’ers. In advertenties claimen zij zogenaamd dat hun investering zou hebben geleid tot hele hoge winsten. Op deze manier proberen oplichters mensen te verleiden tot nep-investeringen.

Schade door fraudesociale media

De boodschap is: leg zelf ook geld in en ontvang ook zulke winsten. Het begint vaak met een klein bedrag van zo’n 250 euro. Daarna word je gevraagd om een grote investering te doen van bijvoorbeeld 10.000 euro. En deze inleg ‘verdubbeld’ dan. Maar zodra je de investering en de winst wil ontvangen, wordt het stil. Er vindt geen enkele betaling plaats. Deze advertenties hebben al voor 1,7 miljoen euro schade aangericht. Het vermoeden is dat er meer slachtoffers zijn dan zich melden. Wellicht vanwege schaamte. De werkelijke schade ligt daarom waarschijnlijk veel hoger.

Toename fraude op sociale media

Sinds december 2018 neemt het aantal meldingen van deze BN’ers-fraude toe. Alexander Klopping, Waylon, John de Mol, Katy Perry en Elon Musk. Zij zijn allemaal geconfronteerd met deze nieuwe fraudesoort. In 2018 is een rechtszaak aangespannen tegen Facebook, omdat zij te weinig zouden doen. Facebook zelf geeft aan dat zulke advertenties niet mogen. Na ontdekking worden ze daarom altijd verwijderd.

Volkskrant

Ook de Volkskrant kreeg te maken met een dergelijke situatie. Een pop-up met het foutief gespelde de Volskkarnt, in de opmaak van de Volkskrantsite. In het bericht claimt Jeroen Pauw zo’n 2,3 miljoen te hebben verdiend door te investeren in bitcoins. Uiteraard ten onrechte.  Een economieverslaggever van de Volkskrant stond als schrijver vermeld.

Lees hier het artikel van de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/nepadvertenties-van-bekende-nederlanders-vormen-groeiend-probleem-1-7-miljoen-euro-schade-gemeld~b7b4b2e6/

 

Place comment

Cookies